Besparen op inkopen

Als mkb bent u altijd op zoek naar manieren om uw winst te verhogen. Dit is onder andere mogelijk door te besparen op de inkoop. Het is doorgaans eenvoudiger om hierop te focussen dan het vergroten van de omzet. Hanteer een slim inkoopbeleid en profiteer van lagere kosten. 

Hier zijn enkele tips om te besparen op uw aankopen:

Besparen op inkopen

Wat zijn de kosten

Kosten besparen kan alleen wanneer u een duidelijk overzicht heeft van alle kosten. We praten in dit geval niet alleen van aankoop kosten, maar ook de andere kosten die eraan vast hangen. Kosten van opslag, onderhoud en meer bijkomende kosten. Door alle kosten te bekijken, kunt u vaak in een oogopslag zien op welke kosten bespaard kunnen worden. 

Het is overigens altijd handig om dit te doen, zo voorkomt u ook dat u teveel betaald. Hierna heeft u direct een beeld van alle kosten die er zijn. Hierdoor worden er ook geen kosten over het hoofd gezien en weet u wat u betaald. 

Kritisch zijn

Welke producten / diensten er verkocht worden is essentieel voor de kosten. Mocht u veel diversiteit hebben in het aanbod, dan zijn de kosten ook een stuk hoger, dan dat u een aantal producten verkoopt. Biedt een standaard assortiment aan en ga niet continu veranderen van producten. Houd het simpel en bespaar tijd. Probeer meerdere leveranciers te strikken en zo verstevigt u uw onderhandelpositie. Wees ook niet afhankelijk van één leverancier. U wilt geen hoog risico of een slechte onderhandelpositie. Bekijk welke producten er echt nodig zijn om te gebruiken. Kies om te kopen, lenen of deel eenvoudig producten met andere bedrijven. 

Vergelijken 

Vergelijk meerdere leveranciers met elkaar voor de beste prijs. Door meerdere offertes aan te vragen, zult u altijd kosten kunnen besparen. Daarnaast kunt u op meerdere facetten vergelijken en bekijken welke voorwaarden het interessantst zijn, hedendaags maar ook richting de toekomst. Vergelijk helpt echt met besparen. 

Slim inkopen

Het is eenvoudig om in te kopen vanuit het perspectief van het bedrijf. Het is veel slimmer om te kijken vanuit het perspectief van de klant. Wat wil de klant? Hoeveel wilt de klant ervoor betalen? Is er vraag naar het product? Wat is belangrijk en wat is overbodig? Zulke vragen moet u afvragen bij het kopen van producten. Bekijk ook altijd wat er verwacht wordt van de kwaliteit. Er worden doorgaans altijd extra kenmerken aangeboden door de leverancier, maar koop alleen de producten in die in smaak vallen bij de klant. 

Tip van De Laagste Rekening: "Think outside of the box”. 

In plaats van alle leveringen apart bijhouden, heb je vaak een heel CMS systeem. 

Wees slimmer dan de leveranciers

De ondernemer heeft vaak weinig ruimte om te onderhandelen met leveranciers, maar niets is minder waar. Heeft u goede onderhandelingstechnieken? Dan kunt u veel voor elkaar krijgen. Denk eens aan het productieproces, kostprijs, concurrenten van de leverancier. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat u serieus wordt genomen door de leverancier.

Het is ook mogelijk om samen met andere kleine ondernemingen samen te werken. Mochten meerdere partijen hetzelfde zoeken, dan zouden ze elkaar kunnen helpen. Door samen te bundelen zijn de kosten lager. 

Probeer samen te werken met de leveranciers. Sommige leveranciers zijn zeer benieuwd naar klantervaringen om hun producten te verbeteren. Als u die kan leveren, krijgt u er vaak een betere deal voor terug. 

Risico beperken

Het is handig om af en toe het bedrijf onder de loep te nemen. Bekijk welke risico’s u heeft bij de leveranciers. Denk aan afhankelijkheid, onbetrouwbaarheid (waardoor er geen producten verkocht kunnen worden), slechte kwaliteit of andere zaken. Het zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat u geld kunt verliezen. We willen geen geld verliezen, maar besparen. Beperk het risico, sta stevig in uw schoenen en onderhandel. Besparen is vele malen beter dan te veel betalen! 

Bekijk ook eens:
Uw advertentie hier?
Kijk hier ook eens naar Alle blogcategorieën
Meer in deze categorie? Bekijk deze artikelen dan ook eens